5 tips, der styrker dit mentale helbred

Mand der sidder på bænk og tænker

Alle har brug for et godt mentalt helbred, for at kunne fungere optimalt i dagligdagen. Mennesker fortjener at leve et godt liv, med overskud og glæde. Et godt mentalt helbred er også en essentiel faktor, når vi skal tackle udfordrerne situationer i livet. Det er også alment kendt at mange sportsudøvere har tilknyttet en sportspsykolog, der kan hjælpe dem til at yde bedre

Vi går alle igennem forskellige faser af livet, hvor mængden af overskud og livsglæde varierer. Der findes dog nogle helt specifikke ”forandringer”, man kan foretage sig, der kan være med til at styrke ens mentale velbefindende.

Øg din livsglæde med disse tips

  1. Skift dit tankemønsterMåden vi tænker, føler og opfører os på, er tæt forbundet. Fra tid til anden udvikler vi tankemønstre, der medfører uhensigtsmæssig adfærd eller hindrer os i vores hverdag. Derfor kan det være vigtigt at identificere disse tanker og foretage tiltag mod, at ændre dette mønster.
  2. Vær tilstede i nuetAt være til stede i nuet, mærke egne følelser og tanker og observere vores omgivelser er med til at øge vores perspektiv. Dette er en såkaldt mindful tilgang til tilværelsen. Mindfulness kan være et værktøj til at mindske stressniveauet og få styr på tankemylderet.
  3. Sov nok og sov godtSøvn er undervurderet af mange. Men vores søvn har faktisk en direkte indvirkning på vores mentale tilstand. Med nok søvn er det lettere at tackle eventuelle udfordringer og pressede situationer. Derfor er kvalitetssøvn, og nok af det, vigtigt at prioritere.
  4. Hold dig aktivEt aktivt liv er lig med et godt liv. Det er derfor vigtigt at holde sig aktiv, dyrke motion og få frisk luft. Det er både sundt for kroppen og sindet. Motion og frisk luft frigiver endorfiner, der mindsker det generelle stressniveau og øger vores følelse af veltilpashed.
  5. Husk dig selvGør noget, der gør dig glad. I en travl hverdag med arbejde, indkøb, børn og et hav af andre ting, er det let at glemme sig selv. Prioritér derfor at lave noget, som du holder af. Sæt tid af til at udforske din hobby, læse en spændende bog eller noget andet, du interesserer dig for. Det styrker dig mentalt og giver overskud til hverdagen.

 

Nogle gange må man søge hjælp

Fra tid til anden kan man ende i en situation, man ikke ved hvordan skal tackles, eller føle det uoverskueligt at ændre specifik adfærd. I disse situationer kan det være en idé at få hjælp. Ligesom kroppen fra tid til anden skal hjælpes lidt på vej af et besøg hos lægen, kan en konsultation hos en psykolog gøre underværker, for vores mentale helbred.