Alt om kreatin

Tilskud af kreatin skal øge musklernes koncentration af kreatinfosfat. Dette skal kunne forøge evnen til at udføre kortvarigt intenst arbejde. Kreatin menes at kunne nedsætte mælkesyreproduktionen, samt hæmme ATP degradering der kan føre til dannelse af frie radikaler.

Kreatin tilskud kan både have en direkte præstationsfremmende effekt, samt være med til at øge træningsudbyttet. Kreatin tilskud menes også, at kunne fremme aerobt arbejde, der involverer KrP systemet i korte perioder. Kreatin anses også for at have en effekt på muskelopbygning.

Kreatinfosfat fungerer som fosfatdonor til ATP gendannelse.

KrP + ADP + H+ – Kreatin + ATP

Ved intenst arbejde ses et kraftigt fald i KrP, dette kan være begrænsende for arbejde der afhænger af KrP systemet. Hvis et intenst arbejde dækkes af KrP frem for glykolyse, kan mælkesyre produktionen nedsættes. Ligeledes vil ATP degradering kunne undgås, hvis musklerne har et større indhold af kreatin.

I forbindelse med aerobt arbejde der involverer korte perioder af anaerob karakter, kan KrP systemet spille en rolle. Stigninger og ryk vil kunne klares med en mindre mælkesyreproduktion.

Mekanismen bag kreatins mulige effekt på muskelopbygning er ikke kendt. Alle studier med kreatintilskud viser en forøget kropsvægt, denne er dog primært tilskrevet vandtilbageholdelse i kroppen.

Flere studier har vist styrkefremgang efter træning med kreatin tilskud. Effekten tilskrives et højere træningsudbytte. Der er ligeledes set øget fedtfri kropsvægt.

De fleste studier viser ingen effekt på aerobt arbejde. Ingen ændring i mælkesyre produktion. Et enkelt studie viste forbedring i tiden for aerobe intervaller. Et enkelt studie viser, at indlagte perioder med intenst arbejde under cykling gennemførtes bedre efter kreatintilskud.

Mange anbefaler kreatin, men kun i perioder og primært i forbindelse med styrketræning.

Obs! Det er vores erfaring at der under indtagelse af kreatin kan vægtforøgelse i form af væske. Der er ligeledes en teori omkring at koffein hæmmer kreatin, så begræns dit koffein-indtag under “kuren”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *