Derfor skal du dyrke mere cardio

løbetræning

Vil du gerne blive sundere og dyrke mere motion? Cardio er sundt for dig, der generelt gerne vil i bedre form. De fleste oplever, at motivationen er i bund, når det kommer til at finde løbeskoene frem og bevæge sig ud på en længere løbetur. Det kan også være, træningsmaskinerne i fitnesscenteret bare ikke er dig.

Hvis det er tilfældet, og du mangler en portion motivation og energi for at nå dine mål, kan du læse mere nedenfor. Her får du tips og tricks til, hvordan du kommer i gang med at dyrke mere cardio.

Sådan kommer du i gang

Det store spørgsmål er altid, hvor du skal starte, hvis motivation er din største udfordring, og du har svært ved at komme ordenligt i gang med træningen. Derfor får du her fire trin til at komme rigtigt i gang, så du inden længe kan komme i form.

Første trin er ikke at starte for hurtigt ud, da det kan give efterfølgende komplikationer og yderligere dalende motivation. Derimod bør du i stedet lægge en plan for, hvor meget og hvor lidt du vil træne i fremtiden. På den måde har du nemlig et tilrettelagt skema, du hver uge kan gå ud fra. Det vil helt sikkert hjælpe dig med at komme af sted.

Næste skridt er at finde ud af, hvad du gerne vil træne. Når det kommer til cardio-træning findes der mange muligheder, du kan ty til. Derudover kommer det helt grundlæggende an på, om du er til fitnesscentre eller udendørstræning.

Det er klart, at der fordele og ulemper ved begge metoder – herunder vejret. Regner det, kan det hurtigt blive en grund til ikke at tage ud på løbeturen, og derfor bør du eventuelt have en plan B. Således kan du jo vælge et fitnesscenter til, som du kan træne i, når dit overskud og engagement er til det.

Få en personlig træner

Tredje skridt er finde ud af, om du vil løbetræne, cykle, prøve kræfter med en stairmaster eller noget helt fjerde.

En god løsning er desuden at alliere dig med en personlig træner, der ved noget om træning. Det vil helt klart være en fordel, så du kommer rigtigt fra start. Derudover kan vedkommende hjælpe dig med at kigge på det skema, du egentlig havde sat dig for at lave. Ud fra dine præferencer kan I således sammen lave en målsætning, der giver mening for dig.

Hvis du ikke ønsker en personlig træner, kan du også altid finde en i dit netværk, der ved noget om træning. Du kan desuden lade dig inspirere rundt omkring på nettet og læse meget mere her.

Det fjerde skridt er at komme i gang med træningen. Tag et skridt ad gangen og gør det i dit egent tempo – det vil give de bedste resultater.