Fix huset og haven og kom samtidig i form

kvinde dyrker yoga

Sommeren står for døren, og det samme gør havearbejde og reparation af huset. Når det gode vejr begynder at kigge frem, er det tid til at komme i haven og gøre klar til sommeren indtog. For nogen kan det nærmest være en hobby, mens det for andre kan føles som en byrde. Det kan tage tid at gøre huset og haven klar, og det kan betyde mindre tid til andre ting i hverdagen, eksempelvis løbeturen eller turen ned i træningscentret.

Der er dog måder hvor på du både kan komme i form, og klare alt det praktiske omkring huset og haven. Det kræver bare nogle helt små ændringer i dine vaner. I denne artikel får du svar på hvordan du både kan få fixet huset og haven og samtidig komme i topform. Så bliver du alligevel klar til strandsæsonen.

1. Planlægningen

Først og fremmest så skal du have styr på planlægningen. Lav en plan over hvilke ting du skal have nået, og hvilke ting på huset eller haven du skal have ordnet. Skriv tingene ned på en liste, og så er du allerede klar til næste punkt.

2. Styrk din ryg, baller og arme

Når vi mennesker tager et skridt, så bruger vi over 200 muskler i kroppen. Der er ikke noget at sige til, at man siger det er sundt at gå en rask tur. Når du går i haven, så prøv og have dette baghovedet. Tænk hele tiden i hvilke bevægelser der styrker din krops muskulatur. Skal du bære en pose med jord, så tænk over hvordan du løfter den op. Du må aldrig bare bukke dig ned og tage posen, sørg i stedet for at have rank ryg og buk så ned i knæene. Sørg herefter for at bære med hele kroppen, dvs. bruge både dine ben, arme og ryg til at bære posen. Hermed styrker du både din ryg muskulatur og din ben muskulatur.

Implementer så dette i de forskellige gøremål. Fokusér hele tiden på hvilke muskler du bruger, så vil du automatisk blive opmærksom på hvor meget det styrker din krop. Skal du eksempelvis i gang med vinduespudsning, så fokusér på dine bevægelser, sørg for at bruge hele kroppen og fokusér på din teknik. Fliserens er også havearbejde, som er rigtig godt for kroppen. Det tager ofte nogle timer at udføre en fliserens, og både bentøj og arme bruges flittigt her.

3. Er pulsen oppe, så er du godt på vej

Er du i færd med at slå det lange græs og kan mærke at din puls stiger, så er det et godt tegn. Når pulsen stiger, så er det et tegn på at du er på vej til at komme i bedre form, det betyder at du udfordrer din krop og din kondition.

Det kan gælde i alle dine gøremål, det kan være når du klipper hækken, pudser vinduerne, planter blomsterne – sørg for at din puls kommer op. Det kan være ved at gøre tingene lidt hurtigere end normalt, ved at bøje en ekstra gang ned i knæene osv.

En tanke om “Fix huset og haven og kom samtidig i form

Der er lukket for kommentarer.