Hvad skal du spise før, under og efter træning?

Hvad du spiser kan gøre din næste træning endnu bedre, uanset om du lige er begyndt at motionere eller om du er en trænet atlet eller sportsmand/kvinde. At spise den rigtige kost kan hjælpe dig til at få endnu mere energi under din træning.

Spørgsmålet er ofte, hvilken kost og træning er bedst, hvilke fødevarer bør du undgå, samt hvornår skal du spise? Hvad er så bedst at spise, før du træner for at du får mest muligt energi og udholdenhed ud af din kost og træning?

Du har brug for kvalitet kulhydrater, magert protein, hjerte-sunde fedtstoffer og væsker. Dine muskler er afhængige af kulhydrater i fødevarer så som brød, korn, pasta, ris, frugt og grøntsager til hurtig energi i din krop.

Du har brug for proteiner til dine muskler og dine blodceller, som bringer næringsstoffer og ilt til dine muskler. Du skal også bruge væske, for ellers vil din krop have svært ved at udføre sit bedste.

Findes der så et ideelt måltid at spise før motion?

Der er intet bestemt måltid, du har brug for at spise, før du træner eller motionerer. I stedet skal du fokusere på disse 5 ting ved kost og træning:

  • Fedtfattig kost
  • Moderat i kulhydrater og protein
  • lav fiberindhold
  • Inkludér væske
  • Velkendte fødevarer, som du kan tåle

En grillet kylling sandwich eller en skive ostepizza kunne sagtens passe på den beskrivelse ovenfor, men hold dig væk fra stegte fødevarer (herunder pommes frites), fede burgere og sodavand når der fokuseres på kost og træning. Og så et godt råd mere. Når du skal yde ekstra meget til træning eller motion, så hold dig til de kendte fødevarer som din krop kender og som du er vant til at indtage. Her er der ikke plads til eksperimenter lige før en konkurrence, eller en en vigtig kamp.

Hvorfor er det så vigtigt at drikke rigeligt med væske under træning?

Vand fungerer som kroppens kølesystem. Du må under ingen omstændigheder blive dehydreret. Den bedste måde at holde sig hydreret, er at drikke masser af væske sammen med måltider, og at drikke omkring 2 glas (ca.0,5 liter) vand 2 timer før motion.

Hvad er bedst at drikke, sportsdrik / energidrik, eller almindeligt vand?

Vand er ofte nok. Men hvis du træner i mere end 60 minutter i varme, fugtige forhold kan sportsdrikke hjælpe dig. Sportsdrikke giver dig kulhydrater og natrium, samt selvfølgelig væsker. Sports drikkevarer er også et godt valg, hvis du spiller holdsport som fodbold eller andre holdsporter, især når temperaturen og luftfugtigheden er høj. Hvis du sveder meget, kan en sportsdrik være at foretrække frem for vand.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *