Kan (hårdt) havearbejde erstatte motion?

Det er et spørgsmål som de fleste af os haveejere har stilt os selv, er jeg sikker på. Jeg ved hvertfald at jeg har utallige gange og emnet har da også været oppe og vende når der snakkes over hækken, med begge naboer. Men er der egentlig noget om snakken, eller er det mere et urealistisk håb som vi husejere går med? Det vil jeg i denne artikel forsøge at klargøre – uden nogle form for decideret videnskabelig evidens, men alligevel en god portion viden om emnet, samt fornylig foretaget research.

Til at starte med bliver vi nødt til at dele motion op i 3 forskellige kategorier. Til at starte med er der den første kategori; den meget hårde type, som sportsfolk på højt niveau dyrker. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse at der kommer vi ikke op med hårdt havearbejde. Næste kategori er moderat motion, hvor pulsen kommer et godt stykke op, sådan at vi rent faktisk kommer til at svede, forbrænder flere kalorier (end ved alm. gang) og forbedrer vores kondition. Sidste kategori er den slags motion vi får når vi “blot” rører os – dvs. går en tur af ok længde i et – ikke langsomt – tempo.

Og havearbejde kan faktisk godt give os samme motion som vi ellers får i de to sidstnævnte kategorier. Tag bare en tur med græsslåmaskinen. Er denne ikke selvkørende og går man i et raskt tempo, så får man ofte sved på panden og pulsen op – og har man mere end et par hundrede m2 plæne kan det hurtigt tage mere end 15 minutter, og alt afhængigt at hvor hurtigt man går og hvor jævn (og især ujævn) ens plæne er, så får man altså her motion i kategori 3, men ofte også i kategori 2.

En anden oplagt haveaktivitet at kigge på er hækkeklipning, her er der ofte ikke så meget tempo på, som ved hurtig græsklipning – tilgengæld bruger man nogle andre muskler, især i armene, som lidt svarer til styrketræning, som også er utrolig sundt for kroppen og som gør at ens forbrænding de næste 48 timer forhøjes.

En tredje oplagt aktivitet at kigge på er fliserens. Fliserens er for mit vedkommende noget jeg sys jeg gør for lidt, og gerne vil gøre noget mere. Ligesom med hækklipning bruger man her meget armene ift. græsslåning, men når man renser fliser kan man faktisk også godt få brugt benene rigtig meget og på den måde kan det give både sved på panden, pulsen op, samt lidt styrketræning i armene – og på den måde havner vi helt oppe i kategori 2, som faktisk svarer til den gode motion, hvor vi får lidt bedre kondition og som er rigtig godt for vores helbred og sundhed.