Så meget skal du bevæge dig hver dag

Fysisk aktivitet er afgørende for vores alle folkesundhed. Det er blevet konstateret gang på gang, da det er med til at sikre, at man forbrænder de kalorier, man skal på daglig basis. Men ikke desto mindre er det langt fra alle, der overholder disse anvisninger, og det er hverken godt for dit helbred eller det folkesundhedsniveau, vi forsøger at oppebære i samfundet. I artiklen her kommer vi ind på, hvor meget man som voksen og barn bør bevæge sig hver dag, og hvordan man kan sikre dette.

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30-minutters motion hver dag

Hos sundhedsstyrelsen tager man problematikken om for lidt motion i hverdagen særdeles alvorlig. For selvom det jo i realiteten kan være ligegyldigt, om man har lidt ekstra på sidebenene, er det ikke helt ligegyldigt, når man medregner den forøgede risiko, der er for, at man senere udvikler alvorlige sygdomme.

Det anbefales, at man som voksen dyrker en eller anden form for aktiv motion imellem 20 og 30 minutter dagligt. Kombineret med en almindelig kost er det nemlig tilstrækkeligt til, at man forbrænder de kalorier, man indtager. Men selvom det virker dejligt overskueligt, kan det faktisk godt være svært at overholde disse anvisninger, hvis hverdagens program ikke umiddelbart lægger op til en eller anden form for fysisk aktivitet. I den relation er det derfor afgørende, at man holder sig selv en smule i ørerne, således at man på alternativ vis får den anbefalede motion.

Motionscenteret er din ven

Har du et hverdagsjob, der bærer præg af stillesiddende arbejde, kan du med fordel alliere dig med det lokale motionscenter i kampen for en mere aktiv hverdag. Her har man mulighed for alverdens form for motion, og man kan faktisk lave lige den form for motion, man ønsker. Du kan tilmelde dig et af de tilknyttede aktivitetshold, eller du kan benytte lejligheden til også at fremhæve muskulatur og begynde det længe ventede styrketræningsprogram.

Ingen undskyldning er god nok, og uanset om man bor på landet eller i byen, kan man altså sagtens finde både tid og mulighed for at komme i motionscenter. Bor du længere væk eksempelvis nær Århus, kan du jo eventuelt tage løbeskoene på og løbe ind til det lokale motionscenter. Og er det alligevel for langt, må du kigge ind i muligheden for at tage et kørekort i Århus. Så skal du bare huske, at du også skal have styr på en bilforsikring Læs mere her.