Sportsgolf – hvad er det, og hvad er det ikke?

Sportsgolf er skånsom og målrettet fysisk træning for alle typer spillere. I det følgende kan du læse mere om sportsgolf, samt de forskellige niveauer der findes indenfor verdenen.

Begynder

Som begyndende golfspiller har du sikkert fået at vide, at golf i høj grad handler om teknik. I Sportsgolf beskæftiger vi os med de ting i din krop, der muliggør teknikken. Det handler ikke om stor styrke, men i første omgang om koordination, stabilitet og balance.

Kroppens grundlæggende virkemåder

En lang række grundlæggende funktioner i din krop er afgørende for, hvordan du svinger golfkøllen. Hvor frit roteres din nakke og ryg eksempelvis? Og roterer du dem korrekt? Hvor god er din balance på højre fod? Og hvad med venstre fod? Kan du bruge dit fodled korrekt? Bruger du de korrekte muskler til at løfte dine ben fra jorden, når du ligger på ryggen? Og hvad hvis du skal løfte numsen?

Disse, og mange andre, grundfunktioner går igen i rigtig mange bevægelser, også golfsvinget, og derfor er det vigtigt at de fungerer som de skal.

Som begyndende golfspiller testes du for styrker og svagheder i kroppen og dens funktion, og vi finder frem til de øvelser der skal til, for at du får en krop, hvor et sundt golfsving føles naturligt, så du lettest muligt kommer igang med en sund golfkarriere.

Vi udnytter din bevægelseserfaring

Golfsvingets grundbestandele ligner bevægelserne fra mange andre sportsgrene og daglige aktiviteter. Vi arbejder med at finde frem til, netop de ting du er god til fra andre sportsgrene. På den måde kan vi hjælpe dig til at forstå golfsvinget hurtigere. Hvis du ikke har dyrket sport, så er ganske almindelige bevægelser fra hverdagen også brugbare.

Det mentale – og træningen

Udover det fysiske aspekt af golfsvinget, arbejder vi også med, hvordan du skal træne – både fysisk træning, spiltræning på banen og tekniktræning på træningsbanen. Vi lægger vægt på de parametre, som kan hjælpe dig til at opnå mere effektivitet, dvs. din indstilling til træning, din planlægning, dine spise- og drikkevaner under træning og meget mere. Til de specifikke tekniske udfordringer arbejder vi sammen med en række PGA Proer, og vi er også meget villige til at arbejde sammen med din tekniske træner.

golfbane

Øvet

Hvis du har spillet golf i længere tid, er du formentlig blevet klar over at golf i høj grad handler om teknik. I Sportsgolf beskæftiger vi os med de ting i din krop, der muliggør teknikken. Det handler ikke om stor styrke, men i første omgang om koordination, stabilitet og balance.

Gode og dårlige vaner

Som golfspillere øver vi os alle i større eller mindre grad på at slå mere lige og med mere kontrol. I jagten på de bedre slag søger vi efter støtte og vejledning, der kan bringe os bare et slag eller to længere ned af handicap trappen. Eller måske bare at spille til det forjættede handicap vi nu engang har.

Ofte opstår der dårlige vaner, og man har behov for at få “rystet posen”, for at tænke nyt og forstå golfsvinget på en anden måde. Det er blandt andet det, Sportsgolf kan gøre for dig.

Ny måde at tænke golf

I Sportsgolf tager vi udgangspunkt i at golf er en sportsgren, og for at udføre golfsvinget korrekt og effektivt, skal kroppen have nogle grundlæggende atletiske færdigheder. Det i sig selv er ikke nyt, men måden vi underviser og hjælper dig og de træningsmetoder vi bruger for at støtte op omkring din tekniske træning er ny. Du vil opleve at de teknikændringer din Pro ønsker for dig bliver lettere og giver bedre mening, når din krop har lært at bevæge sig bedre.

Kroppens grundlæggende virkemåder

En lang række grundlæggende funktioner i din krop er afgørende for, hvordan du svinger golfkøllen. Hvor frit roteres din nakke og ryg eksempelvis? Og roterer du dem korrekt? Hvor god er din balance på højre fod? Og hvad med venstre fod? Kan du bruge dit fodled korrekt? Bruger du de korrekte muskler til at løfte dine ben fra jorden, når du ligger på ryggen? Og hvad hvis du skal løfte numsen?

Disse, og mange andre, grundfunktioner går igen i rigtig mange bevægelser, også golfsvinget, og derfor er det vigtigt at de fungerer som de skal.

Som øvet golfspiller tager vi udgangspunkt i dit sving og du testes for styrker og svagheder i kroppen og dens funktion. Derfra finder vi frem til de øvelser du skal bruge for at få en krop, hvor et sundt golfsving føles naturligt. På den måde får vi din teknik tilbage på sporet.

golfbane

Vi unytter din erfaring

Golfsvingets grundbestandele ligner mange andre sportsgrene og daglige aktiviteter, så ved at finde frem til netop de ting du er god til fra andre sportsgrene, kan vi hjælpe dig til at forstå golfsvinget hurtigere. Hvis du ikke har dyrket sport, så er ganske almindelige ting i hverdagen også brugbare.

Det mentale – og træningen

Udover det fysiske aspekt af golfsvinget, arbejder vi også meget med hvordan du skal træne – både fysisk træning, spiltræning på banen og tekniktræning på træningsbanen. Vi lægger vægt på de parametre, som kan hjælpe dig til at opnå mere effektivitet, dvs. din indstilling til træning, din planlægning, dine spise- og drikkevaner under træning og meget mere. Til de specifikke tekniske udfordringer arbejder vi sammen med en række PGA Proer, og vi er også meget villige til at arbejde sammen med din tekniske træner.

Elitespiller

Elitespillere deles ind i to grupper. Dem der tror fysisk træning er vigtigt, og dem der mener det er lidt ligegyldigt.

Dem der mener det er vigtigt har nok mest ret :-).

Vi er født med forskellige udgangspunkter og vi har lært forskellige ting gennem vores liv. Derfor er der ret stor forskel på hvor let eller svært vi har ved at lære at spille golf. Som Elitespillere ved vi at masser af træning er vigtig, men vi ved også, at selv med ens træningsmængder bliver ikke alle lige gode. En vigtig forskel er kropskontrol, og korrekt fysisk træning kan forbedre kropskontrollen, selv hos dem der har svært ved det.

Kropskontrol – en afgørende faktor

En af de største forskelle på rigtig gode og rimeligt gode spillere, er deres kontrol af kroppen.

Nogle er født med eller har lært kropskontrol gennem livet, og andre er knap så gode til den finere motorik. Evnen til at lære nye bevægelser og til at skabe kraft og hastighed på en naturlig måde bunder i kropskontrollen.

Fysisk træning i golf bør handle om at opnå optimal kropskontrol, og først derefter bør man sigte efter at opnå stor styrke. Sportsgolf sikrer, at du udfører træningen i den rigtige rækkefølge.

Maximal styrke er mindre vigtig

Når en smed med halvgod teknik slår kortere og skævere end en tyndarmet junior med lidt bedre teknik, burde det være indlysende for enhver, at det ikke er styrken der gør forskellen. Men alligevel går det meste fysiske træning ud på at styrke muskler og skabe større muskler. Det giver kun mening hvis alle grundbevægelserne er i orden, og balancen er tiptop.

Hvis dit træningsprogram er rettet mod styrke og i mindre grad mod kontrol og koordination, så risikerer du at miste en stor del af det, der sikrer dig dit gode golfspil.

Styrke og hurtighed til de dygtige bevægere

Når du som elitespiller kommer til Sportsgolf og tester OK i bevægelser og balance, så fokuserer vi naturligvis på at gøre dig både stærkere og hurtigere, men vi glemmer aldrig vedligeholdelse og udvikling af koordination og grundbevægelser.

Holdtræning af Eliten

Mange Elitehold ønsker at træne sammen om vinteren, for at få et bedre sammenhold. Sportsgolf laver holdtræninger, og gruppetests der skaber sammenhold i truppen gennem vinteren. Hver spiller udvikler sig imod sine egne mål, og holdes fast gennem adgang til træningsprogrammer på nettet, og opfølgninger på SMS. Holdledere og trænere kan få adgang til at se spillernes programmer.

Professionel

Når du skal leve af din golf er det afgørende at alle dine værktøjer er i orden.

Ligeså vigtigt som det rette skaft og den rette putter, ligeså vigtig er din krop.

Hvis du vil satse og bruge hundredevis af timer på træningsbanen, en stor del af dem med en teknisk træner ved din side, så bør du også overveje at få hjælp til at holde din krop i topform.

Og HUSK! topform betyder ikke kun styrke!

De fleste spillere er rimeligt stærke, men mangler stabilitet eller kontrol i et eller flere led, for at kunne ændre teknikken i den retning de og deres træner ønsker. Måske er det også tilfældet for dig?

Mange professionelle har også småskavanker, som de lever med, men som indvirker på deres sving. Selv små smerter i lænd, ryg, skulder eller andet, kan have stor indflydelse på svinget.

Hos Sportsgolf undersøger vi dig grundigt, og sikrer sammen med vores mange behandlere vi arbejder sammen med, at du kommer i et solidt forløb omkring din krop.
Så er der en ting mindre for dig at tænke på 🙂

PGA Pro

Hvor ofte har du ikke tænkt, at det er mystisk – eller måske endda frustrerende – at se den samme spiller slås med de samme tekniske problemer år ud og år ind? Det kan selvfølgelig skyldes at spilleren ikke træner, men det er mere sandsynligt at det skyldes en krop, der ikke fungerer optimalt.

Mange mennesker forstår ganske enkelt ikke at bruge kroppen på en atletisk måde. Og da golfsvinget er en atletisk bevægelse bliver det en stor udfordring for dig som PGA Pro, fordi det råmateriale du har til rådighed ganske enkelt er for dårligt.

I Sportsgolf forsøger vi at forbedre råmaterialet, så du kan få spilleren til at bevæge sig som som du vil have det.

Vi tager afsæt i den teknik du og spilleren arbejder på, og tester om der er fysiske begrænsninger, som kan fjernes ved træning eller behandling.

Sportsgolfs principper

Sportsgolf baserer sig på et solidt grundlag af anatomi, fysiologi og bimekanik såvel som litteratur om golfsving og en stor mængde svinganalyser, både 3D og video, samt undervisningserfaringer siden 1998. Metoderne er udviklet gennem alle årene, og er under konstant tilpasning.

Lær at screene dine spillere

Sportsgolf tilbyder PGA Proer kurser i at screene spillere, for at afdække åbenlyse fysiske begrænsninger. Kurserne skræddersys til hver enkelt pro, eller gruppe af proer, afhængig af niveau indenfor fysisk træning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *