Sundhed og alderdom

Træning med alderen

Vi mennesker bliver ældre og ældre som et resultat af vores velfærdssamfund og vores forhøjet livskvalitet. Det er dog ikke alle mennesker, hvor kroppen helt fysisk kan følge med og det er derfor vigtigt også at tænker på måder, hvordan vi kan holde os sunde med alderen.

Kender du nogen eller er du selv i den situation, hvor du er ved at komme op i årene, men stadig gerne vil holde dig aktiv og bevare sundheden?
Så er denne artikel netop for dig. Jeg vil forsøge at komme ind på nogle forskellige tips til, hvordan du kan holde dig aktiv og blive mere mobil med alderen.

Styrke træning
Med alderen kan et af de store problemer blive, at vores balance ikke kan følge med og vi kan risikere at falde og slå os. En god måde at opbygge en god balance er igennem styrketræning. Dette frarådes dog, hvis du er 75 + men det er en rigtig god ide at få aktiveret din core, så balancen bliver bedre og ryggen styrket.
Her er det 6 gode grunde til at styrketræne med alderen.

1. Din balance bliver bedre, så du minimere risikoen for at falde
2. Musklerne bedre støtter knogler og led, så du fx forebygger rygproblemer
3. Knogletætheden øges, så du mindsker risikoen for knogleskørhed
4. Forebygger forhøjet blodtryk, hvis du kombinerer styrketræningen med konditionstræning
5. Øger kroppens udskillelse af endorfiner, så du mindsker risikoen for depression
6. Igennem øget muskelmasse øger din kalorieforbrænding og dit stofskifte, så du forebygger livsstilssygdomme

Bevæg dig mere
Et stort proble for ældre er at de ikke bevæger sig nok. Dette kan medføre at deres knogler, led og muskler bliver mindre og deres krop begynder at mærke smerter. Et rigtig godt redskab, der kan hjælpe med bevægelsen er en rollator. Rollatoren støtter dig med hjulene gør den bevægelse meget lettere. Det er også med til at give en bedre livskvalitet at kunne bevæge sig rundt uden andres hjælp.

Jeg håber denne guide har hjulpet.