Træning med romaskine er effektivt – Og det er slet ikke så svært

For mange kan romaskinen være et ukendt og uprøvet træningsredsskab, der enten bare står ovre i hjørnet af træningscentret og ser farlig ud eller også aldrig været en del af hjemmetræningen da man ikke har haft en tilgængelig. Det kan der være mange grunde til og ofte skyldes det blot at man aldrig har vidst hvordan man skulle gå til den, hvad den træner og hvordan man får mest muligt ud af en tur på romaskinen. Hvis du læser med videre i dette indlæg vil vi prøve at lave om på dette og gøre romaskinen til en del af din fremtidige træning. Der er nemlig mange fordele ved at træne med romaskiner – så giv den lige et forsøg!

Sådan bruger man en romaskine

Først og fremmest er det en nødvendighed at vide hvordan man bruger denne træningsmaskine på den helt korrekte måde. Lige som med alle andre træningsmaskiner er det vigtigt at man ikke anvender den forkert da man derved kan få dårlige resultater eller ikke få det optimale udbytte. I sidste ende kan det også give skader og du kan blive nødsaget til at holde en lang pause. Bruge du den derimod rigtigt, vil den mindske din risiko for at få skader og sygdomme.

Det vigtigste du skal være opmærksom på når du sætter dig på maskinen og begynder er at holde ryggen ret og holde et godt opspænd hele tiden – især når du trækker tilbage og færdiggør dit tag. Herefter er det vigtigt at du i trækket spænder dine ben og baldemuskler og skaber så meget kraft så muligt med disse store muskelgrupper. Det vil skabe mest muligt output og give de bedste resultater. Når du afslutter taget skal der spændes op i ryg, skulder og armmusklerne. Især skuldermusklerne og biceps kommer på arbejde her. Følger du disse simple guidelines kommer du hurtigt i gang med at skabe resultater og undgå skader.

Gør roning til en del af din opvarmning

Et rigtigt godt råd er at gøre romaskinen til en del af din opvarmning. Det er en super god måde at få løsnet op i kroppen på og stille og roligt få gang blodcirkulationen og bygget varme op i kroppen. Start med en lav belastning på dæmperen og begynd herefter med stille og rolige træk, men med god form. Du kan altså bruge romaskinen til at varme op til andre træningsformer og træningsset. Det gør den til en maget alsidig maskine. Er du vild den denne slags artikler med gode sports- og konditionstips? Så hop over på kondition.dk, der er rigtig mange af dem.